Aminozuur arginine van belang voor seksuele beleving en algeheel welbevinden

Heb je last van een (ouderdoms)buikje, verminderde seksuele beleving, hoge bloeddruk, neerslachtigheid, prikkelbaarheid, ongerustheid, gebrek aan energie, ben je vaak slaperig? Dan kan het zijn dat je baat hebt bij voeding die rijk is aan arginine of een arginine supplement.

Bouwstenen

Arginine is een aminozuur. Aminozuren zijn de bouwstenen van proteïnen of eiwitten. Ze zijn noodzakelijk voor de opbouw van structuurproteïnen (zoals collageen), enzymen, bloedstollingsfactoren, afweerstoffen, transportmoleculen, het spierstelsel en hormonen. Aminozuren hebben een enorm potentieel bij het voorkomen en behandelen van ziekten.

Tekorten door uitputting, ziekte en stress

Arginine is een semi-essentieel aminozuur, wat wil zeggen dat wel het door het lichaam wordt aangemaakt maar lang niet altijd in voldoende mate. Omdat ze in de groei zijn moeten kinderen in elk geval voldoende arginine via de voeding binnen krijgen. Echter ook bij volwassenen kunnen tekorten ontstaan. Bijvoorbeeld ten gevolge van uitputting, ziekte of stress. Wie van pinda’s, noten en chocolade houdt zal niet zo snel last krijgen van tekorten omdat deze producten veel arginine bevatten. Ook watermeloen en rauwe granen zijn goede leveranciers van arginine. Bij ernstige tekorten kunnen supplementen worden geslikt.

Chocolade-reep-met-noten-speculaaskruiden-en-zeezout_IMG_5982

Stimulator productie groeihormoon

Binnen de reguliere geneeskunde worden zogeheten arginine testen gedaan om te kijken of de hypofyse van iemand in staat is om genoeg groeihormoon af te geven (1). Arginine is namelijk een bekende stimulator van groeihormoonproductie.

Groeihormoon is van belang voor:

Het opbouwen en het onderhoud van spieren

De vorming van sterke botten

Het reguleren van het metabolisme door vet te verbranden (Minder vet buikstreek)

Het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk voor het kunnen vasthouden aan een gezond eetpatroon. Schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen trek in zoetigheid en snacks veroorzaken.

Symptomen tekorten

Bij tekort aan groeihormoon kunnen de volgende symptomen ontstaan: neerslachtigheid, neiging tot snacken, prikkelbaarheid, ongerustheid, gebrek aan energie, neiging tot veel slapen. Ook het ouderdomsbuikje zou voor een deel te wijten zijn aan gebrek aan groeihormoon.

Viagra-achtige werking

Een andere belangrijke functie van arginine is dat het een “ontspanningsfactor” in de slagaderwand afsplijt. Dit is een klein molecuul genaamd stikstofmonoxide. Stikstofmonoxide verbetert de elasticiteit van de slagaderwanden en helpt daardoor hoge bloeddruk te normaliseren. Vanwege de ontspannende effecten op de vaatwanden heeft arginine ook ongeveer dezelfde werking als viagra, zij het in wat mindere mate. Ook werkt arginine niet meteen zoals bij Viagra wel het geval is. Men dient arginine enkele dagen te slikken voordat het de beoogde effecten heeft. Een verhoogde dosis arginine zorgt tevens voor langere en intensere orgasmes. Waarbij het een leuke bijkomstigheid is dat het ook de kwaliteit van het mannelijke zaad verbetert.

Verdere gezondheidseffecten van arginine zijn:

Het vergroot de weerstand

Het bevordert de genezing van wonden

Het kan samen met vitamine C en Lysine ook bijzonder werkzaam zijn bij virale aandoeningen.

Veel gebruikers melden dat zij veel beter doorslapen wanneer zij voor het slapen arginine innemen. Ik meen dat zelf ook vast te stellen.

Arginine is als supplement te verkrijgen in apotheken, reformwinkels, en drogisterijen. Het is een relatief goedkoop product. Inname van 3 tot 8 gram per dag is veilig bevonden (2.)

  1. https://www.radboudumc.nl/Zorg/Onderzoeken/Pages/ArginineGHRH-test.aspx
  2. Altern Ther Health Med. 2014 May-Jun;20(3):48-54.

The pharmacodynamics of L-arginine

Zie ook: http://www.naturafoundation.nl/monografie/L-Arginine_en_L-Ornithine.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>