Het WordFeud eindspel optimaal spelen. Enkele tips.

Net als bij het schaken zou je een potje WordFeud kunnen indelen in drie delen; de opening, het middenspel, en het eindspel. Deze tekst geeft wat tips voor het laatste deel van een WordFeud partij, het eindspel. Het eindspel begint als de letters in de pot zo’n beetje op zijn.

Als je een beetje geluk hebt met de letters en inventief bent in het vormen van woorden kun je soms in het begin van het spel en in het middenspel al een voorsprong opbouwen die beslissend is. Heel veel potjes worden echter beslist als de letters ‘in de pot’ op zijn. Een aanzienlijke achterstand kan dan vaak nog worden weggepoetst. Bijvoorbeeld als je er in slaagt om je tegenspeler met dure letters te laten zitten als jij uitgaat. Veel spelers weten het niet eens, maar de punten die je tegenstander overhoudt worden niet alleen bij hem van zijn eindscore afgetrokken maar ook bij jouw eindscore opgeteld. Stel je hebt een achterstand van 28 punten en je gaat uit terwijl je tegenspeler nog een q en een c heeft. In dat geval win je want de vijftien punten die er bij je tegenspeler worden afgetrokken krijg jij er bij.

Je tegenspeler met de q opzadelen

Zo lang er nog 7 of meer letters in de pot zitten mag je letters ruilen. Dat betekent ook dat als je de q hebt en daar niks mee kunt, je die kunt ruilen. Met de kans dat je tegenspeler die dan krijgt. Er is echter nog een manier om je tegenspeler de q in de maag te splitsen, als er nog maar een paar letters in de pot zijn en je denkt dat de q er nog moet in zitten. De truc is dan om slechts één letter te leggen. Want des te meer letters je legt des te groter is dan de kans om de q te krijgen. Je kunt zelfs gaan passen. Dat kan echter alleen wanneer je voorstaat. Immers, als je achter staat en je tegenstander past ook heb je een probleem. Echter ook als je een beetje voorstaat is het link om te passen. Bijvoorbeeld als je meer punten in je hand hebt dan je tegenstander.

Het tellen van letters

Als alle letters in de pot op zijn krijgen beide spelers de kans om exact in beeld te krijgen wat de ander nog aan letters en dus aan mogelijkheden heeft. Om dat te weten te komen moet je wel wat telwerk verrichten. Gewoon even kijken wat er uit is en wat er nog over moet zijn. De letters die er in zitten staan in het volgende lijstje.

A             7                             N            11

B             2                             O            6

C             2                             P             2

D             5                             Q            1

E             18                           R             5

F             2                             S             5

G            3                             T             5

H             2                             U            3

I              4                             V             2

J              2                             W           2

K             3                             X             1

L              3                             Y             1

M           3                             Z             2

Het zijn er in totaal 102. Er zijn echter ook nog twee blanco letters in het spel die je als joker kunt gebruiken. Dat brengt het totale aantal letters op 104.

Als je wil uitpluizen wat je tegenspeler aan letters heeft, hoef je dus enkel de letters te tellen die op het speelbord liggen en die af te trekken van de letters die er in zitten. Een voorbeeld: er ligt vier keer een a op het speelbord. Je hebt er zelf ook één. Dat zijn er dan samen vijf en er zitten zeven in het spel. Dan heeft je tegenspeler er dus twee. Hier zit echter wel een addertje onder het gras. Stel één van de blanco  letters is gebruikt als a. Dan zitten er dus acht in het spel. Kijk dus altijd waarvoor de blanco letters zijn gebruikt. Het heeft mij al een paar nederlagen bezorgd dat ik dat vergat.

Wegleggen of blokkeren, of beide?

De laatste letters op je plankje kun je snel proberen weg te leggen zodat je uit kunt en de tegenstander met punten blijft zitten. Er zijn echter ook situaties denkbaar waarin het juist handiger is om de tijd te nemen. Bijvoorbeeld als je zeker weet dat je tegenstander toch niet uit zal kunnen gaan omdat hij/zij de q heeft waar nergens plek voor is en enkel kan passen. Als je in zo’n situatie vijf of zes letters als een woord weglegt en daar bijvoorbeeld 25 punten voor krijgt is dat soms zonde, want als je ze één voor één aansluit aan bestaande woorden kunnen ze veel meer opbrengen. Ik heb eens een potje gespeeld waarin ik zo heel succesvol met de laatste zes letters een achterstand van 70 punten weg speelde. Ik kon ze één voor één achter andere woorden leggen en zo leverde elke letter me tien tot 15 punten op. Mijn tegenspeler kon enkel passen, en ik won met een paar punten verschil. Heerlijk om zo te winnen.

Het is ook maar net wat je leuk vind

Zo gauw je weet wat je tegenspeler aan letters heeft kun je natuurlijk ook effectief zijn/haar opties blokkeren. De kunst is dan om wel je eigen mogelijkheden te benutten maar dan bij voorkeur die waar de tegenspeler ook zijn/haar letters kwijt zou kunnen. Dat spreekt eigenlijk wel voor zich, maar je zal ze de kost moeten geven die enkel gefocust zijn op het wegspelen van de eigen letters en vergeten dat de tegenspeler dan ook vrijuit kan scoren. In de inleiding maakte ik de vergelijking met het schaakspel. Het eindspel bij WF biedt ook net als het schaakspel de mogelijkheid tot het berekenen van concrete varianten, omdat je kunt nagaan welke letters nog in het spel zijn. Voor sommigen zal dit misschien een brug te ver zijn omdat er ook tijd en werk mee gemoeid is. Persoonlijk vind ik dat nou juist leuk, maar ja ik houd ook van schaken. Het is in elk geval wel zo dat met enige aandacht voor het eindspel veel potjes gewonnen kunnen worden, want zoals een kennis van me altijd placht te zeggen bij het klaverjassen: ‘aan het eind van de baan daar hangen de prijzen’. Maar voor wie gewoon lekker woordjes wil leggen en winnen niet zo belangrijk vindt, gewoon lekker blijven doen hoor. It’s all about the fun.

WF potje tegen Margriet

2 reacties op “Het WordFeud eindspel optimaal spelen. Enkele tips.

    1. Er zitten ook meer medeklinkers in het spel dan klinkers. Ik vind het ook gemakkelijker spelen met veel medeklinkers dan met heel veel klinkers. Ik speel nu net een spel waarin ik al zeker 6 beurten geen klinker op mijn plankje heb gehad, maar waarin ik toch wel elke beurt lekker scoor. Als je ‘alleen maar’ medeklinkers krijgt heb je wel heel veel pech. Dat kan soms ook heel irritant zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.